Zo werkt het
Van kerndoelen, naar aanbodsdoelen, naar leerdoelen, naar lesdoelen. Alles verwerkt in uitgebreide keuzes voor beeldende lessen. Nieuwsgierig naar onze eigen ontwikkelde leerlijnen?
Snel . Overzichtelijk . Verantwoord
Kies de les die bij het moment past
Er is 1 vaste introductievideo waarin de kennisoverdracht plaatsvind die aansluit bij de aanbodsdoelen.
De lessen geven verschillende mogelijkheden in duur en opdracht. Alle lessen zijn uitgewerkt vanuit een de vier fases van het procesgerichte didactiek!
Not: How Smart is this Child, but How is this Child Smart?
Howard Gardner
"Zo krijg je als leerkracht weer tijd voor het echte gesprek.."
Hoofdthema`s
Onze 4 doelen zijn ondergebracht in 5 wereldwijze thema`s
Periode 1
De maakbare Wereld
Binnen het eerste hoofdthema stappen we in een boeiende reis door de tijd en onderzoeken we de fundamenten van onze moderne samenleving. Deze periode belicht de cruciale aspecten van communicatie, democratie, het ontstaan van deze concepten en de verheven kracht van gesproken taal. Gedurende deze meeslepende weken zullen we cruciale mijlpalen vieren en verkennen die ons begrip van de wereld om ons heen hebben vormgegeven
Periode 2
De Wereld Over
Binnen het tweede hoofdthema gaan we op een reis door verschillende culturen, gemeenschappen en rituelen die onze wereld rijk is. Deze periode belicht zowel de unieke kenmerken van verschillende samenlevingen als de individuen die binnen die gemeenschappen hun plaats vinden. We zullen belangrijke dagen vieren en verkennen die onze culturele diversiteit en rijkdom benadrukken.
Periode 3
Communicatie door de Tijd
Binnen het derde hoofdthema betreden we een rijke en intrigerende reis door de geschiedenis van menselijke communicatie. Deze periode staat in het teken van taal, schrift, communicatie, media, kunst en cultuur. Gedurende deze boeiende weken, zullen we belangrijke dagen vieren en onderzoeken die ons begrip van de evolutie van communicatie hebben gevormd en verrijkt.
Periode 4
De maakbare Wereld
Binnen het vierde hoofdthema worden we ondergedompeld in een seizoen van lentekriebels, tolerantie, bezinning, rechten van mens en dier, kunst en cultuur, bewustwording en filosofie. Deze periode belooft een kleurrijk palet aan ervaringen en vieringen, terwijl we stilstaan bij de vele belangrijke dagen die ons inspireren en vormen om betrokken, bewuste wereldburgers te worden.
Periode 5
Onze Sporen
Binnen het vijfde hoofdthema stappen we in een opwindende reis door een kalender vol belangrijke dagen die ons laten nadenken over kunst, milieu, natuur, erfgoed, de stem van jongeren en diversiteit in zowel mens als aarde. Gedurende deze inspirerende weken zullen we belangrijke momenten vieren, verkennen en gedenken die onze samenleving en planeet hebben gevormd en blijven beïnvloeden. We leren bewust te worden over niet alleen de rol van onze samenleving, maar ook van het individu op de sporen die wij achter laten.
Wijs Leren
Zoveel mogelijk handvatten om te Leren Leren
Zelfregulatie
Zelfregulatie is de wijze waarop een leerling in interactie staat met zijn omgeving en zelfstandig en adequaat zijn doelen en handelen weet te sturen binnen een steeds veranderende leer- en leefomgeving.
Metacognitie
Metacognitie het vermogen om bewust na te kunnen denken over je eigen denkproces. Het denken over denken. Deze vaardigheid stelt ons in staat om tijdens het leren, vanuit helicopterview naar ons eigen leerproces te kijken, te analyseren, te begrijpen en waar nodig bij te sturen. Dit start natuurlijk met een activerende filosofische onderzoeksvraag.
Leerstrategieën
Verbindend Leren
In ons leerproces gebruiken we diverse strategieën, zoals actief leren, reflectie en zelfevaluatie, binnen de procesgerichte didactiek. We maken ook gebruik van visuele hulpmiddelen en werkvormen zoals mindmapping en conceptkaarten om culturele inhoud boeiend en begrijpelijk te maken voor onze leerlingen.
Verbindend leren houdt in dat kennis wordt geïntegreerd door deze te verbinden met persoonlijke ervaringen uit de directe leefomgeving, en door gebruik te maken van relevante nationale en internationale thema's en verbindende domeinen waar niet alleen kennis, maar ook de ontwikkeling van persoonlijke vaardigheden centraal staat.
We hebben natuurlijk de ambitie om ooit de methode aan te kunnen bieden voor alle leerlingen van 2 tot en met 18 jaar. Hieronder vast een inkijkje in hoe dat eruit zou kunnen gaan zien:
Leerlijnen in het Kort
Peuteronderwijs
-
Burgerschap: Bevordering van elementaire sociale vaardigheden zoals delen en samen spelen.
-
Seksuele en Relationele Vorming: Het begrip van lichaamsdelen en grenzen op een eenvoudige manier.
-
Lijf Positiviteit: Het bevorderen van een positieve lichaamsbeeldcultuur.
-
Inclusie en Diversiteit: Introductie van eenvoudige concepten van diversiteit en acceptatie.
-
Cultureel Erfgoed: Kennismaking met basisbegrippen van lokale cultuur.
-
Natuur & Duurzaamheid: Basisinzicht in natuurlijke elementen en eenvoudige milieu gerelateerde activiteiten.
-
Geloof, Religie & Rituelen: Begrip van basisrituelen en feesten in verschillende culturen.
-
Media Wijsheid: Introductie van basisprincipes van mediagebruik en schermtijd.
Onderbouw PO
-
Burgerschap: Ontwikkeling van basiskennis over de samenleving en sociale omgangsvormen.
-
Seksuele en Relationele Vorming: Basiskennis over het eigen lichaam en persoonlijke grenzen.
-
Lijf Positiviteit: Stimuleren van een positief zelfbeeld en zelfvertrouwen.
-
Inclusie en Diversiteit: Begrip van eenvoudige diversiteitskwesties en acceptatie van verschillen.
-
Cultureel Erfgoed: Kennismaking met lokale cultuur en geschiedenis.
-
Natuur & Duurzaamheid: Basisbegrip van natuurlijke elementen en milieukwesties.
-
Geloof, Religie & Rituelen: Kennismaking met basisreligies en hun rituelen.
-
Media Wijsheid: Introductie van mediageletterdheid en veilig internetgebruik.
Middenbouw PO
-
Burgerschap: Verdieping van kennis over democratie en maatschappelijke waarden.
-
Seksuele en Relationele Vorming: Verdieping in begrip van relaties en puberteit.
-
Lijf Positiviteit: Voortzetting van positieve lichaamsbeeldcultuur en gezonde levensstijl.
-
Inclusie en Diversiteit: Bevordering van respect voor verschillen en gelijkwaardigheid.
-
Cultureel Erfgoed: Diepgaandere studie van lokale en nationale geschiedenis en cultuur.
-
Natuur & Duurzaamheid: Onderzoek naar milieuproblematiek en duurzaamheid.
-
Geloof, Religie & Rituelen: Verdieping in religieuze tradities en filosofische discussie.
-
Media Wijsheid: Kritische analyse van media en online invloeden.
Bovenbouw PO
-
Burgerschap: Onderzoek naar maatschappelijke vraagstukken en actief burgerschap.
-
Seksuele en Relationele Vorming: Diepgaande kennis over seksuele gezondheid en respectvolle relaties.
-
Lijf Positiviteit: Bevordering van positieve lichaamsbeelden en zelfvertrouwen.
-
Inclusie en Diversiteit: Discussie over sociale rechtvaardigheid en diversiteit op een dieper niveau.
-
Cultureel Erfgoed: Onderzoek naar culturele identiteit en internationale culturen.
-
Natuur & Duurzaamheid: Onderzoek naar mondiale duurzaamheidskwesties en milieuactivisme.
-
Geloof, Religie & Rituelen: Vergelijking van religieuze tradities en filosofische discussie.
-
Media Wijsheid: Media-analyse en bewustwording van online invloeden.
Brugklassen VO
-
Burgerschap: Toepassing van burgerschapsvaardigheden in de samenleving en politieke educatie.
-
Seksuele en Relationele Vorming: Geavanceerde kennis over seksuele gezondheid en relaties.
-
Lijf Positiviteit: Ondersteuning van positieve lichaamsbeelden en mentale gezondheid.
-
Inclusie en Diversiteit: Diepgaande discussie over inclusie en sociale rechtvaardigheid.
-
Cultureel Erfgoed: Voortzetting van onderzoek naar culturele identiteit en mondiale perspectieven.
-
Natuur & Duurzaamheid: Voortgezet onderzoek naar mondiale duurzaamheidsvraagstukken en milieubewustzijn.
-
Geloof, Religie & Rituelen: Diepgaande studie van religieuze en filosofische tradities.
-
Media Wijsheid: Kritische mediavaardigheden en digitale geletterdheid.
Bovenbouw VO en MBO
-
Burgerschap: Actieve betrokkenheid bij maatschappelijke en politieke vraagstukken.
-
Seksuele en Relationele Vorming: Geavanceerde kennis van seksuele gezondheid en genderkwesties.
-
Lijf Positiviteit: Bevordering van positieve lichaamsbeelden en geestelijke gezondheid.
-
Inclusie en Diversiteit: Diepgaande betrokkenheid bij inclusie en activisme voor sociale rechtvaardigheid.
-
Cultureel Erfgoed: Verdieping in culturele studies en identiteit.
-
Natuur & Duurzaamheid: Actieve deelname aan milieubewustzijn en duurzaamheidsprojecten.
-
Geloof, Religie & Rituelen: Geavanceerde studie van religie, filosofie en interreligieuze dialoog.
-
Media Wijsheid: Kritische media-analyse en digitale geletterdheid op expertniveau.